AMSTERDAM - Telegraaf Media Groep (TMG) koopt de Nederlandse editie van het gratis dagblad Metro. Dat maakte het mediabedrijf woensdag bekend, zonder op financiële details in te gaan.

TMG is al eigenaar van Sp!ts, de andere grote gratis krant in Nederland. Het bedrijf denkt voordelen te kunnen halen door de advertentieverkoop en de druk van beide kranten te combineren. Daarnaast zal de samenwerking ten koste gaan van arbeidsplaatsen, aldus TMG.

De opbrengsten van Metro en de mogelijkheden tot kostenbesparingen moeten helpen het resultaat van TMG te verbeteren. De eigenaar van onder meer dagblad De Telegraaf, socialenetwerksite Hyves en Sky Radio heeft veel last van de slechte advertentiemarkt. Die zet de winst steeds verder onder druk.

Besparingen

TMG-bestuursvoorzitter Herman van Campenhout verwacht de belangrijkste besparingen te realiseren bij het gezamenlijk drukken van de kranten en de distributie. De twee kranten houden elk een aparte redactie, gaf hij aan.

Hoeveel arbeidsplaatsen de operatie kost, kon hij nog niet aangeven. ''Vanaf 1 september beginnen we de gesprekken met het personeel. Voorop staat wel dat we het aantal gedwongen ontslagen zo veel mogelijk willen beperken'', zei hij tegen het ANP.

Van Campenhout noemde Metro een ''aantrekkelijke mogelijkheid'' in een tijd waarin het aantal zelfstandige kranten steeds verder afneemt. De overname past in de strategie van TMG om een grotere rol te spelen op die steeds kleinere markt.

Of er daarom op korte termijn meer overnames mogen worden verwacht, wilde de bestuurder niet zeggen. ''We sluiten op dat gebied niets uit en niets in. Duidelijk is wel dat het krantenlandschap er over 2 jaar heel anders uitziet dan nu.''