Hogere prijzen goed voor omzet DE

AMSTERDAM - D.E Master Blenders (DEMB) heeft afgelopen boekjaar dankzij prijsstijgingen een hogere omzet geboekt dan een jaar eerder. Dat maakte het onlangs verzelfstandigde koffie- en theebedrijf dinsdag bekend.

DEMB boekte afgelopen jaar een omzet van 2,7 miljard euro. Dat was circa 10 procent meer dan een jaar eerder. De stijging kwam vooral door hogere prijzen. In totaal verkocht het bedrijf 5 procent minder koffie en thee dan een jaar eerder.

De winst daalde vooral door kosten die werden gemaakt voor de afsplitsing van moederbedrijf Sara Lee tot 118 miljoen euro, tegen 267 miljoen euro een jaar eerder.

Een grote fraude in de boekhouding bij het Braziliaanse onderdeel van DEMB, die eerder deze maand werd gemeld, drukte de winst met 3 miljoen euro. Het bedrijf verwacht dat de misstanden in het komende boekjaar geen negatieve gevolgen meer hebben op de winst.

Het bedrijf praat deze maand met de Vereniging voor Effectenbezitters (VEB) over de gevolgen van de fraude. Volgens de VEB had DEMB de misstanden eerder moeten melden. Bestuursvoorzitter Michiel Herkemij wilde dinsdag niet op deze gesprekken vooruitlopen.

Groei

DEMB verwacht in de komende 12 maanden een omzetgroei van 3 tot 5 procent te boeken. Die voorspelling loopt daarmee korter dan het nieuwe boekjaar, dat loopt van 1 juli dit jaar tot en met december 2013. Daarna laat het bedrijf het boekjaar gelijk lopen met het kalenderjaar.

Het bedrijf zag de omzet afgelopen jaar in West-Europa met bijna 12 procent stijgen tot 1,3 miljard euro. In de rest van de wereld klommen de opbrengsten met 15,5 procent tot 757 miljoen euro.

Trend

Herkemij sprak van een ''opwaartse trend'' op de Nederlandse thuismarkt. Het bedrijf probeert zijn marktleiderschap hier uit te breiden door zijn totale aanbod van filterkoffie tot Senseo-pads en -machines te vernieuwen. ''De innovatiepijplijn is goed gevuld'', stelde hij.

In Nederland komen dit jaar onder meer nieuwe Senseo's op de markt en is onlangs een nieuwe bonenmaalmachine geïntroduceerd.

De verkoop van koffie is volgens Herkemij niet erg gevoelig voor de economische omstandigheden. Op de buitenhuismarkt (zoals automaten en koffiecafés) is de concurrentie wel groot. ''We moeten voor elk kopje koffie vechten. Dat is een verschil met vroeger'', aldus Herkemij.

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Nieuwsbrief NUzakelijk

Nieuwsbrief NUzakelijk
Wil jij niets missen op ondernemersgebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief, dan weet je precies wat eraan zit te komen. 

Cryptomunten

Cryptomunten
Handleiding: Zo beleg je in bitcoins en andere virtuele munten.

NUwerk

NUlokaal adverteren

Tip de redactie