AMSTERDAM - De fabrikant van navigatieapparatuur Garmin, de grootste rivaal van TomTom, heeft zijn winst in het tweede kwartaal met zeventig procent zien stijgen.

Dat is het gevolg van een hogere omzet en lagere kosten, waardoor de marge van Garmin op de verkoop van zijn producten flink opliep.

In het tweede kwartaal steeg de nettowinst van 109,5 naar 185,9 miljoen dollar (151 miljoen euro). De omzet nam met zeven procent toe naar 718 miljoen dollar. Bij de divisie automotive, die afhankelijk is van het afsluiten van contracten met autofabrikanten voor de inbouw van navigatieapparatuur, steeg de omzet met acht procent.

In de krimpende markt voor navigatiekastjes won Garmin naar eigen zeggen marktaandeel. Dat is geen verrassing. TomTom liet vorige week al weten in Noord-Amerika, de thuismarkt van Garmin, marktaandeel te hebben verloren.

Vanwege de meevallende prestaties verhoogde Garmin de verwachtingen voor 2012 licht. Het bedrijf verwacht dat de omzet dit jaar uitkomt tussen de 2,75 en 2,8 miljard dollar. Drie maanden geleden hield het bedrijf nog rekening met een omzet tussen 2,7 en 2,8 miljard dollar.