MUNCHEN - BMW heeft afgelopen kwartaal meer auto's verkocht dan een jaar eerder. De Duitse fabrikant van luxeauto's zag de winst door hogere kosten dalen, maar verwacht voor dit jaar nog altijd een recordresultaat.

BMW verkocht in het tweede kwartaal 475.011 BMW's, Mini's en Rolls-Royces. Dat was ruim 5 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2011. De omzet nam daardoor met ruim 7 procent toe tot 19,2 miljard euro.

BMW zag de nettowinst afgelopen kwartaal met 28 procent dalen ten opzichte van het voorgaande jaar, tot 1,3 miljard euro. De operationele winst daalde met 19 procent tot 2,3 miljard euro. Dat was nog altijd het op één na beste kwartaalresultaat ooit voor het bedrijf uit Beieren.

Prognose

Bestuursvoorzitter Norbert Reithofer bevestigde de eerdere voorspelling dat de omzet en winst voor belastingen dit jaar hoger zullen uitvallen dan in 2011. Een meer concrete prognose gaf hij niet.

Europese autoproducenten hebben veel last van de economische crisis in Europa. Producenten van luxeauto's zoals BMW, Audi en Mercedes-Benz weten de teruglopende verkopen in Europa echter te compenseren door hun groeiende populariteit in opkomende markten.