HELSINKI - Het Finse uitgeefconcern Sanoma ziet de opbrengsten uit advertenties in zijn belangrijkste markten afnemen en is daardoor voorzichtiger geworden over de ontwikkelingen in de rest van het jaar. 

Dat maakte het moederbedrijf van onder meer SBS, Libelle en nu.nl woensdag bekend.

Sanoma zag de omzet afgelopen kwartaal met 9 procent stijgen ten opzichte van het voorgaande jaar, tot 646,5 miljoen euro. Die groei kwam echter vooral door de overname van de televisiezenders van SBS in augustus vorig jaar. Zonder overnames daalden de opbrengsten met bijna 2 procent.

De operationele winst (afgezien van eenmalige posten) ging van 65,6 miljoen naar 104,2 miljoen euro.

Volgens Sanoma houdt de verzwakking van de advertentiemarkten en het consumentenvertrouwen in de belangrijkste landen aan. Voor 2012 gaat het bedrijf er nu vanuit dat de omzet stabiel blijft ten opzichte van vorig jaar of ten hoogste licht groeit.

Eerder voorspelde het bedrijf voor 2012 een kleine groei. De winst per aandeel komt waarschijnlijk iets lager uit dan in 2011, in plaats van hoger.

Nederland

In Nederland groeide de omzet van Sanoma door de overname van SBS met bijna 60 procent. De inkomsten en de kijkcijfers van SBS stonden afgelopen kwartaal echter onder druk door de concurrentie van het EK voetbal, dat op de publieke omroep werd uitgezonden.

Sanoma schat dat de totale Nederlandse markt voor tv-reclame vorig kwartaal met 5 procent kromp.

De inkomsten uit advertenties in tijdschriften namen volgens Sanoma ,,significant'' af. Daarnaast was er door de krimpende lezersmarkt sprake van een lichte daling uit de opbrengsten van de losse verkoop. Op internet leverde reclame ,,duidelijk'' meer op dan in het tweede kwartaal van 2011.