ROTTERDAM - Unilever heeft in het eerste halfjaar van 2012 de verkoop van onder meer persoonlijke verzorgingsproducten flink zien stijgen.

Daardoor ging de omzet van het gehele concern met 11,5 procent omhoog tot 25,4 miljard euro. De groei was in Azië en het Amerikaanse continent aanmerkelijk sneller dan in Europa.

De tak Persoonlijke Verzorging, met merken als Dove, Lux en Axe, droeg met een onderliggende omzetgroei van ruim 10 procent over het tweede kwartaal en de eerste 6 maanden fors bij aan de prestaties van Unilever.

Daarentegen bleven Voedingsmiddelen en IJs en dranken (onder meer Ola en Ben&Jerry's) achter, waarbij de verkoopvolumes in het afgelopen kwartaal daalden. Dat werd wel iets gecompenseerd door hogere prijzen.

Solide

Topman Paul Polman sprak in een toelichting van ''solide en consistente resultaten''. Daarbij realiseerde Unilever ''wederom volumegroei die beter was dan onze markten in wereldwijd verslechterende economische omstandigheden en een aanhoudend sterk concurrerende omgeving''.

In Europa was het afgelopen kwartaal sprake van een daling van de zogenoemde onderliggende omzetgroei (exclusief overnames en valutaschommelingen), maar dat werd ruim gecompenseerd door de Amerikaanse en vooral Aziatische activiteiten van het concern.

Europa

Over de eerste 6 maanden steeg de (onderliggende) omzet in Europa. De operationele winstmarge ging wel omlaag als gevolg van stijgende grondstofprijzen.

Financieel topman Jean-Marc Huët zei tevreden te zijn over de Europese resultaten. Hij wees op het slechte weer van de afgelopen maanden, waardoor er weinig ijsjes over de toonbank gingen. Ook zei Huët dat gezien de zeer zwakke economische situatie in het zuiden van Europa, Unilever in andere Europese landen juist wel sterk presteerde.

Winst

Unilever meldde verder de eerder uitgesproken verwachting van een licht hogere winstmarge voor heel 2012 te handhaven.

Voor het gehele concern kwam de zogenoemde onderliggende omzetgroei uit op 7 procent over het eerste halfjaar. Dat betekent dat dit cijfer in het tweede kwartaal lager lag dan in het eerste kwartaal.

De bedrijfswinst kwam in de eerste 6 maanden uit op 3,4 miljard euro, een stijging met 4 procent. De nettowinst bedroeg 2,4 miljard, een plus van 1 procent.