ALPHEN AAN DEN RIJN - Uitgever Wolters Kluwer handhaafde woensdag de verwachtingen voor zijn resultaten dit jaar. Volgens bestuursvoorzitter Nancy McKinstry ligt het concern op schema ondanks de uitdagende economische omstandigheden in Europa.

''Een beter momentum in de Verenigde Staten en groei in onze onlineactiviteiten, softwareproducten en diensten wereldwijd hebben bijgedragen aan een autonome groei in de eerste helft van het jaar'', aldus McKinstry.

Wolters Kluwer verwacht een winstmarge (ebita) van 21,5 à 22,5 procent, een vrije kasstroom van meer dan 425 miljoen euro en een rendement op geïnvesteerd vermogen van meer dan 8 procent. Daarbij moet de winst per aandeel met ''een laag enkelcijferig'' percentage stijgen.

Het bedrijf haalde in de eerste helft van dit jaar een bedrijfsresultaat (ebita) van 346 miljoen euro in vergelijking met 325 miljoen euro in de vergelijkbare periode van vorig jaar.

De nettowinst steeg van 196 miljoen euro naar 204 miljoen euro en de omzet nam met 7 procent toe tot 1,74 miljard euro. De winstmarge was 19,9 procent en de vrije kasstroom bedroeg 142 miljoen euro. De winst per aandeel steeg met 5 procent tot 0,68 euro.

Vertrouwen

''We blijven erop vertrouwen dat we onze doelstellingen zullen halen'', stelt het bedrijf. ''De winstmarge zal naar verwachting licht verbeteren in de tweede helft van het jaar, ondanks investeringen en oplopende kosten, als gevolg van de aanhoudende verschuiving naar digitale producten en de geleidelijke toename van kostenbesparingen.''

Wolters Kluwer verwacht dat de Europese markt voor juridische uitgaven, het onderdeel Legal & Regulatory, onder druk zal blijven staan in de tweede helft van het jaar. In Noord-Amerika wordt in dit segment echter groei verwacht.

Bij de divisie Tax & Accounting zal de autonome groei verbeteren en bij Health wordt een aanhoudend sterke vraag naar Clinical Solutions verwacht.

De advertentiemarkt voor bladen zal zwak blijven, maar Wolters Kluwer verwacht dat de winstmarge overeind blijft dankzij de verschuiving naar digitale producten.