AMSTERDAM - Voedingsmiddelenconcern Wessanen heeft in het tweede kwartaal de winst en omzet zien dalen.

Het resultaat werd voornamelijk slecht beïnvloed door de tak Health Food Stores (HFS) die ''teleurstellend'' presteerde. Dat bleek woensdag bij de presentatie van de cijfers over de afgelopen maanden.

De omzet voor de hele groep ging met 6,4 procent omlaag tot 150,8 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat daalde van 7,3 miljoen euro in het tweede kwartaal van 2011 tot 2,2 miljoen euro dit jaar. Onder de streep bleef een winst van 3,1 miljoen euro over, tegen 5,4 miljoen euro vorig jaar. De nettoschuld liep fors op.

Geïnvesteerd

Topman Piet Hein Merckens liet in een toelichting weten dat Wessanen verder heeft geïnvesteerd in groei en in zijn belangrijke merken. Het bedrijf is echter geraakt door het lage consumentenvertrouwen en de daarmee samenhangende lagere uitgaven.

Wessanen heeft daarom maatregelen getroffen om de operationele kosten in de tweede helft van het jaar te verlagen, aldus Merckens. Zo wordt het aantal nieuwe banen beperkt.

Volgens de topman bewijzen de resultaten van de tak Grocery, die natuurproducten levert aan supermarkten, dat Wessanen met de huidige strategie op de juiste weg zit. Grocery zag de omzet stijgen, terwijl het bedrijfsresultaat daalde als gevolg van hogere marketingkosten.

Uitdagingen

Bij HFS, dat op een operationeel verlies uitkwam over een fors lagere omzet, ''zal een aantal uitdagingen het hoofd moeten worden geboden'', meldde het bedrijf.

Voor de Amerikaanse drankentak ABC, die in juni (opnieuw) in de etalage is gezet, bestaat ''geruime belangstelling''. De omzet van de divisie is in het tweede kwartaal wederom fors gegroeid.