AMSTERDAM - KLM, de Nederlandse tak van Air France-KLM, zal 1,1 miljard euro bijdragen aan de reorganisatie van de luchtvaartmaatschappij.

Dat schrijft het FD donderdag op basis van een toespraak van directeur Peter Hartman in Brussel.

Zo’n 400 miljoen euro moet komen uit extra opbrengsten door bijvoorbeeld passagiers te laten betalen voor extra comfort tijdens de vlucht.

De overige 700 miljoen haalt KLM uit besparingen op personeel en andere kostenposten. Hartman stelt dat dit vooralsnog niet tot gedwongen ontslagen hoeft te leiden.

Frankrijk

Air France op zijn beurt zet sterk in op budgetdochtermaatschappij Transavia Frankrijk en stoot verlieslijdende langeafstandsvluchten af. Dat maakte het Franse deel van luchtvaartcombinatie Air France-KLM donderdag bekend.

De vloot van het Franse Transavia, dat losstaat van de Nederlandse KLM-dochter met dezelfde naam, wordt in de periode tot en met 2016 uitgebreid van acht toestellen nu tot ongeveer 22. Die gaan bestemmingen in Europa en het gebied rond de Middellandse Zee aanvliegen vanuit Parijs en andere Franse steden.

Afstoten

Op langere afstanden moeten de resultaten verbeteren door de ontwikkeling van nieuwe, winstgevende routes en het afstoten van vluchten die verlies blijven lijden. Air France maakt in de tweede helft van juni bekend hoeveel banen er bij de reorganisatie verloren gaan.

Jaarlijks wil Air-France-KLM 2 miljard euro bezuinigen. Hogere kosten voor brandstof en de schuld drukken zwaar op de balans. Vorig jaar verloor het concern 1 miljard euro.