Winst Spa lager door kostenstijging

AMSTERDAM - De winst van Spadel, het bedrijf achter het bronwatermerk Spa, is vorig jaar flink gedaald. Hogere grondstofkosten drukten het resultaat, meldde de Belgische bottelaar maandag.

De winst van Spadel daalde met 32 procent van 12,8 miljoen in 2010 naar 8,7 miljoen euro vorig jaar. Als reden voor de daling wijst het bedrijf op de kosten voor het maken van de fles die hoger zijn uitgevallen door hogere pet- en folieprijzen.

Ook de dertig procent hogere prijs voor ingrediënten en aroma's die nodig zijn voor het maken van Spa met een smaakje drukten het resultaat.

Verder geeft Spadel aan het afgelopen jaar veel geïnvesteerd te hebben in industriële apparaten en marketing. De hogere prijzen konden maar voor een gedeelte worden doorberekend aan de klant, meldt Spadel.

Omzet

De omzet steeg licht met 0,2 procent naar 196,9 miljoen euro. Het bedrijf scoorde vooral met de introductie van meeneemflessen in verschillende formaten. De moeilijke zomer drukte de verkopen.

Nederland is voor het merk een moeilijke markt door de aanwezigheid van prijsvechters. In april kondigde Spa hier een prijsverhoging van de distributieprijzen met vijftien procent aan.

Onder meer de inkoopcombinatie Superunie van onder meer Plus heeft het merk daarop geboycot. Of dit van invloed is op het resultaat van het lopende boekjaar wil Spadel niet zeggen.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Portemonnee

Portemonnee
NU.nl zet de belangrijkste wijzigingen voor je portemonnee op een rij.

NUwerk

Tip de redactie