Procter & Gamble ziet winst dalen

BOCA RATON - De Amerikaanse producent van consumentengoederen Procter & Gamble (P&G) heeft vanwege een ''moeilijk economisch en competitief klimaat'' de winst in het afgelopen kwartaal zien dalen. 

Het bedrijf, bekend van onder meer de merken Pampers, Gillette, Ariel en Dreft, maakte dat vrijdag bekend.

De nettowinst daalde in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar met 16 procent tot 2,4 miljard dollar (1,8 miljard euro), ondanks een omzetstijging van 2 procent tot 20,2 miljard dollar (15,3 miljard euro).

Concurrent

De concurrent van het Nederlands-Britse Unilever verlaagde zijn prognose voor het gebroken boekjaar 2011/2012 van een winst per aandeel van 3,93 à 4,03 dollar per aandeel tot 3,82 à 3,88 dollar per aandeel.

In februari maakte P&G bekend 5700 banen te schrappen bij niet-producerende afdelingen. In het lopende kwartaal verwacht het bedrijf verbetering van de operationele winst, dankzij een omzetstijging en een verbetering in de productiviteit.

Prijsverhogingen

Het concern heeft dit jaar tot nu toe voor 3,5 miljard dollar aan prijsverhogingen doorgevoerd, maar ongeveer 100 tot 200 miljoen dollar daarvan kon niet worden volgehouden omdat concurrenten niet volgden in de prijsstijgingen.

In Venezuela moest het bedrijf onder druk van de overheid de prijzen met 25 procent verlagen, een kostenpost voor 1 miljard dollar voor P&G.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Nieuwsbrief NUzakelijk

Nieuwsbrief NUzakelijk
Wil jij niets missen op ondernemersgebied? Meld je aan voor onze nieuwsbrief, dan weet je precies wat eraan zit te komen. 

Cryptomunten

Cryptomunten
Handleiding: Zo beleg je in bitcoins en andere virtuele munten.

NUwerk

NUlokaal adverteren

Tip de redactie