AMSTERDAM - Philips stoot zijn televisie-activiteiten af, maar er blijft een belangrijke band met Nederland.

Het hoofdkantoor van TP Vision, het samenwerkingsverband van Philips en TPV Technology op het gebied van televisies, komt in Amsterdam. De Nederlander Maarten de Vries gaat de activiteiten leiden. Dat maakte Philips maandag bekend.

''Amsterdam is het centrum van onze belangrijkste markt: de Benelux'', zei een woordvoerster van TP Vision. Bovendien blijft de band met Philips belangrijk, merkte ze op. ''Het was een vanzelfsprekende beslissing.''

In totaal komen er 3300 mensen te werken bij het samenwerkingsverband, vrijwel allemaal voormalige Philips-medewerkers. Hoeveel mensen er precies in Amsterdam komen te werken kon de woordvoerster maandag niet zeggen.

Marktaandeel

Nergens is het marktaandeel van Philips op het gebied van televisies groter dan in de Benelux. Vorig jaar becijferde onderzoeksbureau GfK het Philips-marktaandeel op 25 procent. Ter vergelijking: in Rusland is dat 15 procent.

TP Vision richt zich vooral op de Europese en Russische markt en daarnaast op een klein deel van Zuidoost-Azië. Andere belangrijke markten als China, India en Noord-Amerika vallen niet onder de joint-venture, maar worden door TPV Technology zelf bediend.

Philips maakte maandag de afronding bekend van de overeenkomst met TPV Technology. Het elektronicaconcern wordt voor 30 procent eigenaar van het nieuwe tv-bedrijf. De televisies die dat bedrijf gaat ontwerpen, maken en verkopen krijgen de merknaam Philips.

Philips kondigde de afstoting van de verlieslijdende televisie-activiteiten vorig jaar april al aan. In de afgelopen maanden werd de deal definitief afgerond en kreeg de samenwerking de benodigde toestemming van toezichthouders.

Merknaam

TP Vision krijgt in eerste instantie 5 jaar het recht de merknaam Philips te gebruiken. Die periode wordt met 5 jaar verlengd als aan de doelstellingen wordt voldaan.

In ruil voor de merknaam ontvangt Philips vanaf 2013 royalties ter waarde van 2,2 procent van de omzet met een minimum van 50 miljoen euro per jaar.

TPV betaalt bovendien een nog te bepalen bedrag voor zijn belang. Dit bedrag zal afhankelijk zijn van de toekomstige inkomsten. Na 6 jaar kan Philips zijn resterende belang verkopen.