APELDOORN - Uitgeefconcern Wegener heeft de opbrengsten uit advertenties vorig jaar opnieuw zien dalen en verwacht dat die lijn in 2012 wordt doorgezet. Dat meldde de uitgever van onder meer De Gelderlander, De Limburger en het Brabants Dagblad woensdag.

De omzet van Wegener nam vorig jaar met 3 procent af tot 513,3 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat (voor bijzondere posten) zakte met 4 procent tot 62,3 miljoen euro. Na bijzondere posten resteerde een nettowinst van 30,5 miljoen euro, tegen een verlies van 32,6 miljoen euro in 2010.

Veel adverteerders waren het afgelopen jaar terughoudend, stelde Wegener. Vooral in het laatste kwartaal daalden de inkomsten van de krantenuitgever daardoor sterk.

In heel 2011 namen de advertentie-inkomsten van de dagbladen met 14 procent af. Bij de huis-aan-huiskranten bracht reclame 7 procent minder op dan een jaar eerder. Het bedrijf voorziet een verdere daling in 2012.

Digitale media

Wegener kondigde vorige maand aan zich meer op digitale media te willen gaan richten. Die transformatie gaat dit jaar ten koste van 300 tot 350 arbeidsplaatsen en moet in de komende 3 jaar leiden tot een structurele kostenbesparing van 50 miljoen euro.

Die reorganisatie kostte vorig jaar 8,4 miljoen euro. Daarnaast nam het bedrijf het financiële effect van het stopzetten van de overeenkomst met dagblad De Pers in de boeken van 2011 op. Wegener meldde deze week dat het een afkoopsom van 45 miljoen euro betaalt om de exploitatieovereenkomst voor het gratis dagblad te beëindigen.

Wegener maakte woensdag verder bekend dat het Britse mediabedrijf Mecom het belang van 13,29 procent overneemt dat in handen is van minderheidsaandeelhouder Governance for Owners. Het belang van Mecom in Wegener neemt daardoor toe tot 99,7 procent.