LONDEN - Maersk Line, de grootste containervervoerder te wereld, gaat zijn schepen langzamer laten varen. Ook wordt de vloot mogelijk verkleind. Dat heeft de nieuwe topman van het Deense bedrijf, Soren Skou, maandag gezegd.

De maatregelen moeten de containertak van scheepvaartconcern A.P. Møller-Maersk helpen uit de rode cijfers te komen. Door langzamer te varen bespaart het bedrijf dure brandstof. Bovendien kan het helpen de druk op de prijzen te verlichten doordat de capaciteit afneemt.

De containerscheepvaart kampt al 4 jaar met overcapaciteit. Door de afvlakkende groei van de wereldeconomie is de vraag naar transport alleen maar verder onder druk komen te staan. De tarieven daalden vorig jaar met 8 procent ten opzichte van 2010, terwijl de prijzen van brandstof met 35 procent stegen.

Marktleider Maersk Line is daardoor in de verliezen gedoken en verwacht op korte termijn geen verbetering van de marktomstandigheden. Daarom gaat het mes in de capaciteit. ''Wij hebben het marktaandeel verworven dat wij willen hebben. Nu ligt onze prioriteit bij herstel van de winstgevendheid'', aldus Skou.