PARIJS - De Franse media- en telecomreus Vivendi verwacht dat de winst dit jaar en in 2013 onder druk blijft staan, vooral door felle concurrentie op de thuismarkt voor mobiele telefonie. Pas in 2014 zal de winst weer groeien.

Dat heeft het concern donderdag bekendgemaakt.

Vivendi zag de nettowinst in het vierde kwartaal van vorig jaar met 10,5 procent dalen tot 433 miljoen euro. De omzet nam af met 2,8 procent tot 7,78 miljard euro. Over heel 2011 klom de winst echter wel, met ruim 9 procent tot 2,95 miljard euro.

Vivendi waarschuwde in november voor een tegenvallende jaarwinst na een scherpe winstval in het derde kwartaal. Dat werd veroorzaakt door opgelegde prijsverlagingen voor mobiele diensten en belastingverhogingen van de Franse overheid om het begrotingstekort terug te brengen.

De hogere winst over het afgelopen jaar was vooral te danken aan een groei van de activiteiten in Brazilië en sterke resultaten van de spelletjestak Activision Blizzard.

De omzet over 2011 klom met een half procent tot 28,8 miljard euro.