AMSTERDAM - Supermarktconcern Ahold heeft in het vierde kwartaal van 2011 de winst stevig zien stijgen. Zowel in de VS, waar Ahold het grootste deel van de omzet haalt, als in Nederland ging het resultaat omhoog. Alleen de activiteiten in centraal-Europa bleven achter.

Het bedrijfsresultaat over het vierde kwartaal kwam uit op 328 miljoen euro, een toename van ruim 11 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2010. Dat is iets lager dan analisten hadden verwacht. Netto hield Ahold 270 miljoen euro over, een stijging van ruim 75 procent en hoger dan de verwachting van marktvorsers.

Ahold maakte al begin dit jaar de omzetcijfers bekend. Over het vierde kwartaal kwam de omzet uit op 7,29 miljard euro, 4,5 procent hoger dan in 2010. Over heel 2011 was de omzet 30,27 miljard euro, terwijl de nettowinst op ruim 1 miljard euro uitkwam, een stijging met 19 procent.

Topman Dick Boer sprak van solide prestaties, waarbij Ahold ,,in lastige economische omstandigheden'' de omzet en winst heeft weten te verhogen. Boer liet weten dat ook 2012 naar verwachting een lastig jaar zal worden voor de levensmiddelensector. ,,De consument laat zich leiden door de prijs en de concurrentie blijft hevig''.

Ahold zegt een goede positie te hebben om vooruitgang te boeken, maar verwacht wel dat de moeilijke economische omstandigheden en Pasen, dat in april valt, de omzetgroei in het eerste kwartaal zullen beïnvloeden.