Ahold neemt Bol.com over

AMSTERDAM - Ahold neemt onlineretailer Bol.com over van de investeringsmaatschappijen Cyrte Investments en NPM Capital. Het supermarktconcern betaalt 350 miljoen euro in contanten voor het bedrijf. Dat maakte Ahold maandag bekend.

Bol.com behaalde in 2011 een omzet van 355 miljoen euro. Het internetbedrijf biedt een assortiment aan producten zoals boeken, elektronica en speelgoed. Bol.com is naar eigen zeggen de meest bezochte retailwebsite van Nederland met 3,4 miljoen actieve klanten en in 2011 meer dan 17 miljoen verkochte artikelen.

De overname draagt naar verwachting direct bij aan de winst per aandeel van Ahold. Bol.com wordt het vijfde 'retailmerk' van Ahold, naast Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en albert.nl.

Ahold rekent erop dat de overname de onlinegroei van het concern zal versnellen. De directie van Bol.com verandert niet. De overname heeft verder ook geen personele consequenties, zo stelde topman Dick Boer van Ahold. Bol.com heeft 400 medewerkers. Hij gaf aan dat de onlinemerken albert.nl en Bol.com naast elkaar blijven bestaan.

Ahold wil Bol.com onder meer gaan gebruiken om de onlineverkopen in Nederland en België te stuwen. Ahold gaat verder kijken hoe de Bol.com-producten in de winkels van Albert Heijn passen.

De eerste gesprekken rond de overname vonden 2,5 jaar geleden plaats, op initiatief van Bol.com CEO Daniël Ropers. "Wij dachten in Ahold de ideale partner te vinden om ons vooruit te helpen. Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en contact gezocht. Er was meteen een goede klik", laat Ropers weten. "Ahold begreep heel goed dat het merk Bol.com los moest blijven bestaan."

Combinaties

Een van de dingen waar Ahold aan denkt is de al eerder aangekondigde introductie van afhaalpunten. Naast de winkels en de mogelijkheid van online bestellen en thuisbrengen, ziet de winkelketen ook hier veel toekomst in. ''Drie verkoopkanalen biedt nog meer gemak voor de klant. We zullen ook zeker gaan kijken of er combinaties mogelijk zijn in het aanbod van onze merken Etos, Gall & Gall, Albert Hein en ook Bol.com'', aldus een woordvoerder.

Topman Boer wil verder investeren in Bol.com, zodat het verder kan groeien en de leidende positie in online retail kan uitbreiden. ''Bol.com is een van de beste onlinebedrijven in Europa. De operationele kracht in non-food van Bol.com zal leiden tot een aanzienlijke uitbreiding van onze online aanwezigheid, naast het bestaande aanbod van albert.nl.''

Tijdens de persconferentie werd aangegeven dat er nog geen plannen zijn om albert.nl landelijk uit te rollen.

Uitbreiden

De webwinkel denkt met de steun van Ahold snel te kunnen uitbreiden naar meerdere categorieën in de webshop. Op welke productcategorieën Bol.com zich de komende tijd gaat richten, blijft nog in het ongewisse. "We gaan sowieso uitbreiden, maar het moet wel in het verlengde van de interesse van de consument liggen", aldus Ropers.

De werknemers van Bol.com stonden vanochtend voor een verrassing toen de overname bekend werd. "Ahold is natuurlijk een beursgenoteerd bedrijf, dus we konden niets vertellen, ook al zijn we heel transparant", zo stelt Ropers. "We hebben eigenlijk alleen maar positieve reacties op de overname gehad. Onze werknemers zagen in welke extra mogelijkheden dit met zich meebrengt."

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Cryptomunten

Cryptomunten
Handleiding: Zo beleg je in bitcoins en andere virtuele munten.

Beleggen

Beleggen
Is beleggen voor iedereen geschikt en waar moet je aan denken als je ermee wil beginnen?

NUwerk

NUlokaal adverteren

Tip de redactie