AMSTERDAM – Hewlett-Packard (HP) heeft de verkoop van consumenten-pc’s met 25 procent zien teruglopen. Weer een écht gezond bedrijf worden, duurt nog twee tot vijf jaar.

Dat blijkt donderdag uit de cijfers over het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar van HP. Dit kwartaal beslaat de maanden november, december en januari. Dus ook de verkoop rond de feestdagen zijn meegerekend.

In de totale pc-verkoop moest het bedrijf een verlies van 15 procent incasseren in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. Bij de verkoop van consumenten-pc’s was dat verlies dus 25 procent.

Mede hierdoor en door een zwakke vraag naar printers zag HP de nettowinst met bijna 44 procent kelderen tot 1,47 miljard dollar (1,1 miljard euro). De omzet daalde tegelijkertijd met 7 procent tot 30 miljard dollar (22,65 miljard euro).

HP blijft het grootste technologiebedrijf gemeten naar omzet.

Geduld

Meg Whitman, die sinds eind september aan het roer staat bij HP, vraagt aandeelhouders bij de presentatie van de cijfers om geduld. “Als je kijkt naar andere bedrijven die door de verandering zijn gegaan waar wij HP doorheen proberen te loodsen weet je dat dit soort dingen tijd kosten”, aldus Whitman.

De nieuwe CEO van HP volgde Leo Apotheker op. Apotheker probeerde van HP meer een softwarebedrijf te maken terwijl het van oudsher juist focust op hardware. Hij wilde onder meer de pc-tak afstoten. Whitman draaide dit besluit terug.

Ze probeert van HP nu weer een gezond bedrijf te maken en vraagt daar dus tijd voor. “Het heeft een tijd gekost om hierin te komen, dus het kost ook tijd er weer uit te kruipen.” Whitman stelde dat dergelijke operaties minimaal twee en soms wel vijf jaar duren.