PostNL verbetert bezorgkwaliteit

DEN HAAG - PostNL heeft vorig jaar 96,1 procent van de binnen Nederland verstuurde brieven correct en op tijd bezorgd. Dat meldde het postbedrijf dinsdag op basis van de jaarlijkse kwaliteitsmeting door onderzoeksbureau Intomart GfK.

Volgens PostNL is daarmee een van de beste scores in de afgelopen 20 jaar gehaald. Het bedrijf is wettelijk verplicht minimaal 95 procent van de brieven die in de standaard straatbrievenbussen zijn gepost binnen een werkdag op de juiste plaats te bezorgen.

Een jaar eerder zakte PostNL met een score van 92,9 procent nog onder de kritische grens. Volgens het bedrijf kwam dat echter vooral door de vele stakingsacties van postbodes eind 2010.

Reorganisatie

In die maanden werd er volop actie gevoerd tegen de grote reorganisatie van het postbedrijf. Daarbij worden alle postbodes met een voltijdsbaan vervangen door bezorgers die in deeltijd werken en gaat de organisatie van de sortering op de schop.

PostNL is vooral vanwege die reorganisatie tevreden met de score van 2011. ''Heel Nederland weet inmiddels dat het postbedrijf moet reorganiseren. Natuurlijk gaat er dan ook wel eens wat mis en iedere brief die niet juist of op tijd bezorgd wordt, is er één teveel, maar een compliment aan al onze medewerkers over deze prestatie is zeker op zijn plaats'', stelde postdirecteur Pieter Kunz.

Zakelijke post

Ook de bezorging van de zakelijke post, goed voor 86 procent van alle door PostNL verwerkte poststukken, ging vooruit. Hiervan werd 97 procent volgens de regels bezorgd. In 2010 lag die score, afgezien van de stakingsperiode, op 96 procent.

PostNL, dat vorig jaar werd afgescheiden van TNT Express, bezorgt jaarlijks circa 8,8 miljard poststukken in de Benelux, Duitsland, Groot-Brittannië en Italië. Het bedrijf heeft ongeveer 77.000 mensen in dienst.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

NUwerk

Tip de redactie