KPN verlaagt verwachting

DEN HAAG - Telecomconcern KPN heeft dinsdag de verwachting voor 2012 verlaagd. Het bedrijf rekent dit jaar niet meer op een vrije kasstroom van 2,4 miljard euro maar op 1,6 a 1,8 miljard euro. Ook de winstgevendheid zal in 2012 lager uitkomen dan in 2011.

Het bedrijf spreekt van negatieve trends in de sector en economische tegenwind. KPN ziet 2012 als een overgangsjaar.

Zie ook: KPN verkoopt Getronics International

De omzet in het vierde kwartaal daalde op jaarbasis met 0,4 procent tot 3,38 miljard euro. Over heel 2011 daalde de omzet met 1,8 procent tot 13,4 miljard euro.

Het operationeel resultaat (ebitda) daalde in het laatste kwartaal van 2011 met 3,2 procent tot 1,3 miljard euro.

Klanten

KPN had in het vierde kwartaal van 2011 nog 5,3 miljoen klanten die mobiele diensten afnamen. Eind 2010 waren dit er nog 5,6 miljoen. Het bedrijf wil deze trend keren door binnenkort weer nieuwe abonnementen te introduceren.

KPN introduceerde in september al nieuwe abonnementen, die moesten zorgen dat klanten meer gaan betalen voor het gebruik van data. Topman Eelco Blok is echter nog niet tevreden. ''Zowel de prijzen van abonnementen als de subsidies van telefoons als de marketing kunnen beter.''

Diensten

Het bedrijf wil binnen enkele maanden nieuwe abonnementen introduceren, die zowel beter moeten concurreren op prijs als op dienstverlening. Met toegevoegde diensten doelt het bedrijf op internetdiensten als Spotify. Hoe de abonnementen er precies uit moeten zien, wilde het bedrijf niet toelichten.

Van het totaal aantal klanten waren er eind vorig jaar 3,1 miljoen abonnee en 2,2 miljoen prepaid klant. KPN zegt weinig klanten te hebben geworven in het afgesloten kwartaal.

''We hebben niet genoeg kostenflexibiliteit in Nederland ten opzichte van onze concurrenten'', zei Blok. Hij zei dat te willen veranderen door de aangekondigde reorganisaties.

Lees meer over:
KPN

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

NUwerk

Tip de redactie