KPN onder verscherpt toezicht
Dat heeft OPTA woensdag bekendgemaakt. De toezichthouder schat het risico dat de onderneming wet- en regelgeving overtreedt hoog in ''met alle schadelijke gevolgen voor de consument of concurrentie''.
OPTA heeft deze beslissing genomen wegens "geconstateerde gedragingen en overtredingen" van het telecombedrijf. Tegen deze overtredingen heeft OPTA inmiddels handhavend opgetreden.
Details over de geconstateerde overtredingen kan de toezichthouder niet geven omdat er nog procedures lopen. Het handelen van OPTA heeft niets te maken met de recente invallen van mededingingsautoriteit NMa, zo laat de toezichthouder desgevraagd aan NU.nl weten.
OPTA verwacht op zijn vroegst begin januari meer te kunnen zeggen over de overtredingen. "Maar dat kon door juridische procedures ook later worden", aldus een woordvoerder van OPTA.
KPN verrast
Een woordvoerster van KPN gaf in een reactie aan dat het bedrijf ''compleet verrast'' is door de beslissing van de toezichthouder.
"Wij zijn ons bewust van enkele zaken waarover nu procedures lopen en waarop de berichtgeving betrekking zou kunnen hebben. Wij menen dat KPN in deze zaken, waarover reeds een aantal rechtszaken loopt, correct en niet in de strijd met de wet heeft gehandeld", aldus het bedrijf.
Eerdere boete
In 2005 kreeg KPN al een boete van 17 miljoen euro vanwege het verstrekken van ongeoorloofde kortingen aan zakelijke klanten. In juli liet OPTA nog weten dat het kritisch blijft op KPN. De toezichthouder stelde toen dat het bedrijf wel zijn best gedaan had om de regels op het gebied van vaste telefonie beter na te leven, maar daar de laatste tijd een stagnatie in zat.
Ook had KPN een aantal nieuw opgelegde regels om de concurrentie te bevorderen een paar keer niet op tijd ingevoerd.