AMSTERDAM - Het is waarschijnlijk dat meer bedrijven uit opkomende landen zullen proberen kleinere Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen over te nemen. Dit zei Maarten Hartog van investeringsmaatschappij Teslin dinsdag op een persbijeenkomst in Amsterdam.

''We kijken angstig naar de lage waarderingen van sommige fondsen, waardoor de kans op overnames toeneemt. Bedrijven uit bijvoorbeeld China of Rusland kunnen nu voor een koopje een goede positie in Europa veroveren door een gezond Nederlands bedrijf over te nemen'', denkt Hartog.

Een voorbeeld van een dergelijke overname is het bod dat het Mexicaanse Mexichem vorige maand deed op buizenfabrikant Wavin. ''Zij bieden dan een premie van 50 procent op de huidige koers. Dat lijkt veel, maar omdat de koers van Wavin enorm is ingezakt door de zwakke Nederlandse huizenmarkt is dat nog steeds maar een habbekrats.''

Retailsector

Teslin blijft zich voornamelijk interesseren in de retailsector. ''We richten ons over het algemeen op bedrijven die je kunt vastpakken, en die ook onze klanten begrijpen. Daarom investeren we ook niet in biotech en banken. Dat soort bedrijven begrijpen we niet'', aldus fondsmanager Arnoud Wolff.

Teslin investeert behalve in Nederlandse ook in Duitse bedrijven. ''In Duitsland is het makkelijk zakendoen en er zijn veel aantrekkelijke familiebedrijven.''

Teslin heeft in Duitsland het afgelopen jaar deelgenomen aan de beursgang van twee bedrijven, Derby Cycle en kledingconcern Adler. ''In Derby Cycle hadden we bij de beursgang een belang van 3 procent. Bij de overname door Pon hebben we dus flink kunnen cashen'', aldus Wolff.

Oudere vrouwen

Hiernaast heeft Teslin een belang in Adler, dat zich speciaal richt op oudere vrouwen. Het investeringsfonds denkt dat dit soort winkels door de vergrijzing een veelbelovende niche is.

''Gepensioneerden lopen rustig 1 tot 2 uur in zo'n winkel rond, en Adler brengt hen er vaak speciaal met bussen vanuit bejaardentehuizen naar toe. De winkels liggen bovendien buiten het stadscentrum. Dat vinden bejaarden fijner'', aldus Wolff, die niet verwacht dat dergelijke winkels snel in Nederland te vinden zullen zijn. ''Hier is dat door dichtgetimmerde bestemmingsplannen moeilijk.''