AMSTERDAM - Ahold zal op de korte termijn weinig voelen van de overname van de groei van Jumbo na de overname van C1000. Dat zeggen analisten van ING en zakenbank Petercam.

''Op korte termijn verandert er niet zo veel'', aldus Fernand de Boer van Petercam. ''Qua inkoopmacht blijft alles bij hetzelfde.''

Ook John David Roeg van ING denkt dat er weinig reden is voor bezorgdheid. ''De twee merken blijven overeind dus er komen weinig verschuivingen wat betreft locaties.'' Ook in de omzetten verandert er op dit moment weinig, aldus Roeg. ''Het landschap verandert op korte termijn niet. Wat er verder gebeurt wachten we af.''

Roeg vindt de aankoop van C1000 overigens een ''knap staaltje ondernemerschap van de familie Van Eerd''. ''Daar mag je mij wel op quoten.''

Ahold

Fernand de Boer denkt dat de transactie op korte termijn zelfs gunstig voor Ahold zou kunnen uitpakken. Jumbo heeft volgens hem nu weer een groot project omhanden. Had de markt eerder verwacht dat het bedrijf na de integratie van Super de Boer komend jaar ''agressiever op de trom'' zou gaan slaan, nu gebeurt dat waarschijnlijk niet, aldus De Boer.

Analisten van de Rabobank zijn minder positief gestemd over de gevolgen van de overname voor Ahold. ''Het minst aantrekkelijke scenario voor Ahold'', aldus de bank.

Jumbo

Jumbo is de sterkste concurrent van Albert Heijn en C1000 heeft een flinke overlap met de AH-winkels. De prijspositie van AH zou met de tijd kunnen verslechteren als er winkels overgaan op de prijsformule van Jumbo, aldus de Rabobank.

Bijeen, de inkoopcombinatie van zowel Jumbo als C1000, behoudt daarnaast haar positie en kan ook aantrekkelijk worden voor andere partijen. Bijeen zou daarnaast snel een nieuwe geïntegreerde eigenmerk-strategie kunnen gaan voeren.

Prijsverlagingen

Volgens de Rabobank zou Albert Heijn begin volgend jaar al prijsverlagingen kunnen doorvoeren om de nieuwe concurrentie voor te zijn en de prijsperceptie van de klant positief te houden.

Donderdag om 09.40 uur noteerde Ahold 0,6 procent verlies op 9,15 euro. De AEX-index boekte een winst van 1,1 procent.

Klapper

De NOS schrijft dat analisten denken dat Ahold het zwaar gaat krijgen door de overname, maar ze verwachten niet direct een nieuwe supermarktoorlog. 

"Voor Jumbo is dit de klapper van de eeuw", zegt retailstrateeg Paul Moers en schrijver van een boek over Jumbo. "Als je je echt een positie wil verwerven in de supermarktbranche dan was dit de kans die je moest pakken."