ROTTERDAM - Was- en voedingsmiddelenconcern Unilever heeft de omzet in het derde kwartaal zien stijgen, met name door de sterke prestaties van de divisie persoonlijke verzorging en van de activiteiten in opkomende markten.

Maar dure grondstoffen drukken op de marge van het concern, zo bleek donderdag bij de presentatie van een tussentijds handelsbericht van Unilever.

Het bedrijf, bekend van merken als Dove, Ola en Becel, wist de prijzen tot nu toe met 5,8 procent te verhogen ten opzichte van de situatie in het derde kwartaal van 2010, zo lichtte financieel topman Jean-Marc Huët donderdag toe.

Dat is niet genoeg om de bruto winstmarge te laten groeien. Die marge komt over heel 2011 uit op het niveau van vorig jaar of iets lager verwacht Unilever.

Grondstoffen

Het concern heeft dit jaar 2,5 miljard euro extra kosten moeten maken in verband met de gestegen grondstoffenprijzen. Huët ziet de prijzen van sommige grondstoffen dalen of stabiliseren, maar wijst op de nog steeds hoge prijs van olie.

Desalniettemin denkt de financieel topman dat het effect van (dure) grondstoffen volgend jaar ''zelfs niet in de buurt komt'' van wat Unilever er dit jaar aan kwijt is.

Ook in andere opzichten is dit jaar ''uitzonderlijk'', aldus Huët. Daarbij gaat het om geopolitieke onrust, zoals de Arabische Lente, de onrust in de eurozone en een groot aantal natuurrampen zoals de overstromingen in Thailand. Volgens Huët is de concurrentie bovendien ''veel groter dan vorig jaar'' en het consumentenvertrouwen, met name in de ontwikkelde markten, lager.

Omzet

Desondanks wist Unilever de omzet in het afgelopen kwartaal met circa 5 procent te verhogen tot 12,1 miljard euro. De groei werd gestuwd door een toename van 7,8 procent van de onderliggende verkopen, een prijsgroei van 5,8 procent en een volumegroei van 1,9 procent.

Overnames droegen 2,2 procent bij aan de omzetgroei. Er was sprake van een negatief wisselkoerseffect van 4,8 procent.

West-Europa bleef een zwakke regio voor Unilever, met dalende onderliggende verkopen en flink lagere volumes. De slechte zomer zorgde onder meer voor een flink lagere verkoop van ijs. De prijzen werden in West-Europa iets minder scherp verhoogd dan in andere regio's. Opkomende markten waren juist goed voor een stevige omzetgroei van 13,1 procent.

Een andere groeifactor was de divisie Persoonlijke Verzorging, die een onderliggende groei van 11,3 procent liet zien. Persoonlijke Verzorging maakt nu circa een derde van de totale omzet van Unilever uit, zo liet Huët weten.