HELSINKI - De inkomsten uit advertenties van het Finse mediaconcern Sanoma zijn in het derde kwartaal met 34 procent gestegen. Dit maakte Sanoma woensdag bekend. De stijging is met name te danken aan de overname van televisiestation SBS eerder dit jaar.

Bestuursvoorzitter Harri-Pekka Kaukonen zet in op een omzetstijging van de omroep. ''We willen de kijkcijfers opkrikken en het marktaandeel in de advertentiemarkt uitbreiden.''

Het aandeel van de Nederlandse activiteiten in de totale omzet van Sanoma steeg door de overname van SBS op jaarbasis met 3 procentpunt naar 26 procent. Het concern is nog altijd het grootst in Finland, waar 49 procent van de omzet vandaan komt.

Omzet

De omzet van Sanoma groeide in het derde kwartaal op jaarbasis met 4 procent naar 720,9 miljoen euro. Ook deze groei was te danken aan de overname van SBS, en in mindere mate aan betere verkoopcijfers van de mediadivisies in Nederland en Finland.

Het concern leed een operationeel verlies van 17,6 miljoen euro door enkele eenmalige kosten, met name in de mediadivisie Rusland en Centraal- en Oost-Europa.

Sanoma liet zijn verwachtingen voor 2011 onveranderd. Het bedrijf gaat uit van een vergelijkbare omzet als in 2010. De onderneming verwacht dat de operationele winst iets lager uitvalt dan vorig jaar.