RIO DE JANEIRO - Luchtvaartmaatschappij KLM kijkt de komende tijd goed naar de inzet van vliegtuigen, de rentabiliteit van lijnen en de eigen organisatie.

''Het glas blijft halfvol, maar het is wel een hele heisa om dat zo te houden'', zei topman Peter Hartman van KLM dinsdag.

Over iets meer dan een week presenteert Air France-KLM de cijfers over de eerste helft van haar gebroken boekjaar en geeft ze een vooruitblik op de toekomst. ''We hebben groei voorzien, maar de economische verwachtingen zijn onzeker.''

Lees ook: Jaar van overgang voor Air France-KLM

De tijd waarin piloten gingen helpen aan de bagageband om in dienst te blijven terwijl er eigenlijk geen werk voor ze was, leek voorbij. ''Als dat nodig is om de familie bij elkaar te houden, doen we hetzelfde weer'', zei Hartman, alsof de blauwdruk al klaarligt.

Volgens hem hebben we allang weer te maken met een echte crisis, wat voor naam je daar verder ook aan geeft. ''Dit is absoluut een crisis, daar is iedereen zich van bewust. Hij gaat langzaam en sluipend; het is moeilijk in te schatten hoe hard en wanneer die toeslaat.''

Investeren

Tijdens de economische crisis die eind 2008 begon, heeft KLM geen mensen ontslagen en is de maatschappij blijven investeren in toestellen, service en bestemmingen. ''Daardoor hebben we ingeteerd op ons eigen vermogen.''

Dus als KLM wil doorgaan met investeren, moet het ergens anders vandaan komen. ''De verhouding tussen ons eigen en het vreemde vermogen moet beter.''

Aangezien vermogen aantrekken nu niet voor de hand ligt, moet de broekriem wederom worden aangehaald en zoals dat heet meer synergie met de partners worden behaald. Ook wordt beter gelet op waar de vliegtuigstoel wordt verkocht en dat is daar waar die het meeste opbrengt. ''We moeten structureel anders opereren om weer echt winstgevend te kunnen worden'', aldus Hartman.