AMSTERDAM - Topman Victor Muller van het moederbedrijf van Saab, Swedish Automobile, is opgelucht dat het roemruchte Zweedse automerk van de ondergang is gered. Dat zei hij vrijdag in een toelichting op de voorgenomen verkoop van Saab aan de Chinese autobedrijven Youngman en Pang Da.

''Ik ben blij dat er een einde komt aan de constante onzekerheid'', stelde hij. ''Onze missie was om Saab te redden en dat is gelukt. Het is alleen niet zo gelopen als we hadden gewenst.''

Muller verraste de autowereld in 2010 door met zijn kleine sportwagenfabrikant Spyker Cars het grote Saab over te nemen van General Motors. De productie van het noodlijdende bedrijf werd met veel ambities hervat, maar dit jaar ontstonden grote geldproblemen. Daardoor ligt de productie van Saab al maandenlang stil.

Met de overname door de Chinese bedrijven is de toekomst van Saab echter veiliggesteld, aldus Muller. ''Ze gaan aanzienlijk meer investeren dan het bedrag van 245 miljoen euro dat ze eerder toezegden. Daarmee kunnen de originele plannen niet alleen worden uitgevoerd maar ook worden uitgebreid, vooral in China.''

Betrokken

Muller verwacht daar zelf ook een rol bij te kunnen spelen. ''De Chinese partners hebben mij verzocht heel nauw bij Saab betrokken te blijven. Dat doe ik graag.'' Over de invulling van die rol moet volgens hem nog worden gepraat.

Met een overnamesom van 100 miljoen euro is de deal ''duidelijk niet winstgevend'' voor Mullers bedrijf, Swedish Automobile. ''We hebben Saab gekocht voor 74 miljoen dollar (circa 52 miljoen euro), maar in de tussentijd is er veel geld in Saab gestoken. Ik schat dat bedrag op ongeveer 120 miljoen euro.''

Het verlies komt daarmee op ongeveer 70 miljoen euro. Als grootaandeelhouder leed Muller naar eigen zelf ook een aanzienlijk verlies. ''Ik heb een hoop geld verloren. De gemiddelde prijs van mijn aandelen was aanzienlijk hoger dan de koers waartegen ze nu worden verhandeld.''

Fysiek

De zoektocht naar een financier kostte Muller ook fysiek veel. ''De afgelopen maanden was de kwaliteit van mijn leven bijzonder laag'', zei hij over de periode waarin hij naarstig op zoek moest naar geldschieters die Saab overeind konden houden. Door geldgebrek werden er sinds april nog nauwelijks nieuwe Saabs geproduceerd.

''De afgelopen 7 maanden werden we geteisterd door grote zorgen, maar nu kunnen we met trots zeggen dat we het hebben gehaald'', aldus de Nederlandse ondernemer.

Goedkeuring

De overeenkomst met Pang Da en Youngman moet nog worden goedgekeurd door toezichthouders en belanghebbenden, zoals General Motors en de Europese Investeringsbank. Volgens Muller is de toestemming van Chinese toezichthouders dichtbij. General Motors, de vorige eigenaar van Saab, is waarschijnlijk het moeilijkst te overtuigen, stelde hij.