PEKING - De Chinese bedrijven Pang Da en Youngman nemen alle aandelen van Saab over. Dat meldde het Nederlandse moederbedrijf Swedish Automobile vrijdag.

Youngman en Pang Da betalen 100 miljoen euro voor alle aandelen Saab Automobile en Saab Great Britain. De overname moet nog wel worden goedgekeurd door de betrokken autoriteiten en aandeelhouders. Het principe-akkoord loopt af op 15 november.

Volgens Swedish Automobile kunnen de Chinese bedrijven Saab voor een lange termijn van financiering voorzien. De productie bij Saab ligt al maanden stil vanwege geldgebrek. Het Zweedse bedrijf kreeg vorige maand bescherming tegen zijn schuldeisers, zodat het kon werken aan een herstructurering.

Rechtbank

Uit een rechtbankdocument bleek vrijdag dat Youngman en Pang Da over voldoende middelen beschikken om die herstructurering door te zetten. De curator van Saab liet het verzoek om de bescherming van het bedrijf te beëindigen dan ook vallen.

Chronologie rondom Saab
Profiel Victor Muller
Profielen Pang Da en Youngman

De Amerikaanse investeerder North Street Capital ziet door de overname af van de vorige week aangekondigde investering in Saab. North Street zou een belang nemen in Swedish Automobile en zou Saab voorzien van een lening van 60 miljoen dollar.

Handel

De handel in aandelen Swedish Automobile, het moederbedrijf van Saab, werd vrijdagochtend door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) opgeschort in afwachting van een persbericht.

Rond 10.15 uur werd de handel weer hervat. Saab opende ruim 40 procent in de plus.

Overgenomen

Saab werd begin 2010 overgenomen door de kleine Nederlandse sportwagenfabrikant Spyker Cars van Victor Muller.

Dat bedrijf, inmiddels omgedoopt in Swedish Automobile, kwam dit jaar in de problemen omdat er onvoldoende kapitaal was om de fabrieken draaiende te houden en de werknemers te betalen.

Eerder dit jaar leken Youngman en Pang Da Saab al te gaan redden. Zij beloofden afgelopen zomer samen 245 miljoen euro te investeren in Saab, in ruil voor een aanzienlijk belang in Swedish Automobile. Die overeenkomst kwam echter niet rond en werd afgelopen weekeinde door Muller afgeblazen.

Swedish Automobile boekte in de eerste helft van 2011 een verlies van 224,2 miljoen euro, ruim vier keer zoveel als een jaar eerder. De omzet bedroeg 359 miljoen euro. Er werken 3800 mensen bij het bedrijf.

Vakbonden

De vakbonden die zijn betrokken bij Saab reageerden vrijdag voorzichtig positief op de aangekondigde overname van het Zweedse automerk.

''Het belangrijkste is dat er nu een langetermijnoplossing komt voor Saab'', stelde woordvoerder Lars Ankarfjäll van IF Metall, de grootste bond onder het Saab-personeel.

''Ik verwacht geen negatieve consequenties. Tijdens de discussies met Pang Da en Youngman was al snel duidelijk dat een deel van de productie in China komt, maar dat de fabriek in het Zweedse Trollhättan gewoon blijft.''

De zegsman trok een vergelijking met de overname door het Chinese Geely van Volvo. ''Saab heeft een soortgelijke toekomst, ik ben allerminst ongerust.''

Er zitten nog wel haken en ogen aan de deal die Saabs Nederlandse moederbedrijf Swedish Automobile met de Chinezen sloot. Zo moeten voormalig Saab-eigenaar General Motors, de Zweedse staat en de Europese Investeringsbank ook hun akkoord geven.

Onderleveranciers

Voor onderleveranciers is er een grote kans dat ze meer kunnen verdienen met Saab in Chinese handen, dan in Nederlandse, denkt directeur Fredrik Sidahl van de Zweedse brancheorganisatie voor auto-onderdelenleveranciers (FKG).

''De Chinezen brengen financiële stabiliteit en geven de toeleveranciers een fantastische mogelijkheid om straks ook aan de toekomstige Saab-autofabrieken in China te leveren. Dat is nu het voordeel van een wereldmarkt.''

Sidahl hoopt dat Saabs schulden snel kunnen worden afgelost. Alleen al bij de 75 Zweedse bedrijven die meebouwen aan de Saabs staat de automaker volgens de FKG-voorman voor minstens 77 miljoen euro in het krijt.

De totale schuld bedraagt volgens Saab-baas Victor Muller circa 150 miljoen euro.

Importeur

Kees van den Berg, de importeur van Saab in Nederland, is blij met de overname. Hij stelt dat de toekomst van het bedrijf met de overname is veilig gesteld.

''Dit is een goede ontwikkeling voor Saab voor de lange termijn, het werd de laatste tijd wel heel spannend'', aldus Van den Berg. De Chinezen zitten volgens de importeur niet voor de korte termijn in Saab. ''Ze doen dit voor de lange termijn en dat is nodig om Saab in de toekomst te laten groeien. Het biedt perspectief voor de ontwikkeling van nieuwe modellen.''