AMSTERDAM - Coca-Cola heeft concurrent Pepsi voor de rechter gesleept wegens Pepsi’s nieuwe gebogen flesje.

De drankproducent claimt dat de flesjes met de slanke taille een kopie zijn van de klassieke Cola-flesjes. De Australische krant Sunday Telegraph meldt dat Coca-Cola een schadevergoeding eist. Het is niet bekend hoe hoog die is.

De eerste hoorzitting over de flesjes heeft al op 15 september in Melbourne plaatsgevonden, maar zowel Coca-Cola als diens grootste concurrent hebben niets openbaar gemaakt over de zaak in Australië.

Het is ook niet duidelijk waarom Coca-Cola de klacht in Australië, en niet in de Verenigde Staten ingediend heeft.

'Bedrieglijk'

Volgens rechtbankdocumenten beweert Coca Cola dat het Pepsiflesje “bedrieglijk gelijk" is aan haar bekende flesje. Het bedrijf beweert dat Pepsi al sinds 2007 bezig is met het kopiëren van de flesjes en dat het Coca Cola’s merk op die manier beschadigt.

Het Cola-flesje bestaat sinds 1916 en de vorm zou dan ook een uniek herkenningskenmerk voor Coca-Cola zijn, aldus de drankproducent.

Pepsi laat weten dat het sinds 2007 inderdaad nieuwe flesjes heeft, maar ontkent dat het Coca Cola’s rechten schendt.