AMSTERDAM – Starbucks opent woensdag zijn tweede eigen vestiging in de Amsterdamse Beethovenstraat. De derde Nederlandse vestiging moet voor het eind van het jaar geopend zijn aan het Rembrandtplein, eveneens in de hoofdstad.

“We focussen ons momenteel op Amsterdam”, vertelt Rich Nelsen, directeur Europa, Midden-Oosten en Afrika van Starbucks over de expansie in Nederland.

De vestiging in de Beethovenstraat moet dienen als sociale ontmoetingsplaats voor de buurt. De winkel is dan ook gemoedelijk ingericht met een gigantische Chesterfieldbank, fauteuils en tafels met stoelen. Nelsen wil graag dat deze winkel ‘de derde plek’ wordt, tussen thuis en werk in.

Concurrent Coffee Company zit aan de overkant, maar bang voor de concurrentie is Nelsen niet. “Er wordt meer dan genoeg koffie geconsumeerd om allemaal goed te draaien.”

Leidsestraat

De eerste eigen Nederlandse winkel opende het koffiebedrijf in april jongstleden aan de Leidsestraat. Volgens Nelsen is de winkel, die vooral op toeristen gericht is, enorm succesvol. “Er komen meer klanten dan verwacht, zowel lokaal als internationaal. Ik ben heel blij om te zien hoe Nederland ons merk omarmt.”

Het aantal Nederlandse vestigingen moet eind dit jaar verdubbeld zijn van tien naar twintig winkels, daarbij worden de franchisevestigingen van HMS Host op Schiphol en de winkels van Servex op de treinstations meegeteld.

Nieuwe vestigingen

De teller staat deze week op zes nieuw geopende vestigingen. Voor het eind van het jaar volgt niet alleen de derde Amsterdamse winkel, maar ook nieuwe vestigingen op de treinstations Amsterdam Zuid, Hilversum en Arnhem.

Reizigers zijn een belangrijke doelgroep voor het koffiebedrijf. “Een van de vijf koffiewinkels op Schiphol is de drukst bezochte winkel in Europa.”

“Europa is een belangrijk deel van onze toekomstige groei. We zijn erg geïnteresseerd in de Scandinavische markt”, aldus Nelsen. Starbucks wil begin 2012 winkels openen in Zweden en Finland.

Koffiecups

In de Verenigde Staten brengt het merk in november koffiecups op de markt voor een Keurig koffiezetsysteem, zoals we in Nederland Senseo en Nespresso kennen.

Of er ook cups op de Europese markt komen, kan Nelsen nog niet zeggen. “We richten ons eerst op de Verenigde Staten en Canada.”

Overname

Eerder dit jaar ging het gerucht rond dat Starbucks geïnteresseerd zou zijn in de overname van het Amerikaanse Peet’s Coffee & Tea. “Het is waar dat er geruchten zijn”, grapt Nelsen.

“We zoeken manieren om te groeien, zowel door acquisitie, nieuwe winkels als licentiepartners. Het is een ingewikkeld proces, in die zin dat niet elk ander bedrijf het goede merk voor ons is. We zijn niet van plan een merk over te nemen in Europa”, voegt Nelsen toe. Maar: “Het wordt een druk jaar.”