
Afrika is grote groeimarkt voor Unilever
De afgelopen jaren groeide het concern daar harder dan de economie, die over het hele Afrikaanse continent genomen jaarlijks met 5 procent toenam. Dat zei operationeel directeur Harish Manwani in een interview met het ANP.
Manwani voorziet in de komende jaren grote kansen. ''Afrika staat op het punt grote groei te realiseren. Er wonen 800 miljoen mensen en de consumptie is nog extreem laag.''
Groei is volgens Manwani niet een kwestie van het pakken van marktaandeel alleen, maar vooral van het ''bouwen en ontwikkelen'' van een markt. ''Wij willen meer gebruikers en meer gebruik.''
Omzet
Een cijfer voor de huidige omzet van Unilever in Afrika wilde Manwani niet geven. In Zuid- en Centraal Afrika is Unilever ''de grootste in onze categorie'' en het bedrijf zet fors in op het continent.
In de nieuwe managementstructuur die de onderneming dit jaar heeft ingevoerd, is Afrika een van de 8 belangrijke regionale clusters geworden. Manwani noemt de marktsituatie in landen als Kenia, Ghana en Nigeria ''uitmuntend''.
Percentage
Unilever haalt nu bijna 55 procent van de omzet uit opkomende markten en wil dat ''in het komende decennium'' optrekken naar 75 procent.
Kennis van de lokale markt, samen met een goede distributie noemt Manwani cruciaal voor groei. ''Wij moeten ons aanpassen aan de zeer diverse bevolking van opkomende markten en innovaties introduceren die relevant zijn voor de lokale markt.''
Eerder
- 24 aug 2011 om 15:01Unilever stoot enkele merken af
- 04 aug 2011 om 08:29Unilever vraagt meer geld voor producten
- 05 jul 2011 om 15:46Unilever gaat 5 miljard euro investeren
- 24 jun 2011 om 14:59'Unilever wil investeringsfonds in India'
- 23 jun 2011 om 23:15Unilever kondigt veranderingen aan