AMSTERDAM - TomTom is in gesprek met Duitse autofabrikanten voor het leveren van geïntegreerde navigatiesystemen, maar de eisen zijn complex. Dat zegt chief executive officer Harold Goddijn woensdag tegenover Dow Jones Newswires tijdens de Frankfurt Motor Show.

"We zijn in gesprek, maar het is een complexe wereld waar we in leven. Er zijn goede contacten met een aantal Duitse autofabrikanten, maar ik kan deze nog niet bij naam noemen", aldus Goddijn.

Het in Amsterdam gevestigde bedrijf, dat bijna de helft van zijn omzet uit persoonlijke navigatieapparatuur haalt, heeft het zwaar te verduren door een afgenomen vraag naar navigatieapparatuur en consumentenelektronica in het algemeen. Hierdoor wordt het sluiten van deals met autofabrikanten steeds belangrijker.

Goddijn zegt dat de autofabrikanten "geïntegreerde oplossingen willen, maar dat ze ook behoefte hebben aan open systemen en open platforms. Veel verschillende zaken, zoals stemherkenning, connectiviteit, voertuigdiagnostiek en verschillende toepassingen, komen daarbij samen."

Software

TomTom levert al software aan Daimler, Volkswagen en BMW, maar nog geen hardware.

Tot nu toe heeft de navigatiefabrikant tijdens de Frankfurt Motor Show al zaken gedaan met Fiat, Mazda Motor en Renault, maar het bedrijf heeft geen financiële details bekendgemaakt. TomTom concurreert met het op de Kaaimaneilanden gevestigde Garmin.