BERLIJN - De voorgenomen samenwerking van Philips met het Chinese TPV Technology om de televisie-activiteiten weer winstgevend te maken, is aan het eind van dit jaar afgerond. .

Dat zei Philips-directeur Pieter Nota van de divisie Consumer Lifestyle donderdag tijdens een persconferentie op de consumentenelektronicabeurs IFA in Berlijn.

''We willen samen met TPV Technology de televisietak weer sterker maken'', zei Nota. Philips stootte eerder dit jaar een belangrijk deel van zijn tv-activiteiten af vanwege zeer tegenvallende resultaten bij de divisie.

Het concern sloot een overeenkomst met TPV Technology. Philips houdt in het nieuwe samenwerkingsverband een belang van 30 procent. De merknaam Philips blijft ten minste voor 5 jaar aanwezig op de televisies. Dat levert het bedrijf vanaf 2013 royalties op.

Televisietak

De televisietak was al jarenlang een zorgenkindje voor Philips. Na het WK voetbal vorig jaar zorgden oplopende voorraden voor een felle concurrentiestrijd op de markt. De prijzen daalden vorig jaar in het vierde kwartaal met gemiddeld 20 procent.

In het eerste kwartaal van dit jaar zette de prijsdaling door met een gemiddelde van 15 procent. Philips leed in het eerste kwartaal dan ook een operationeel verlies van 106 miljoen euro bij de divisie.

Philips wilde donderdag niet zeggen wat de verwachtingen zijn voor de televisietak over het gehele jaar.