AMSTERDAM - Commissarissen worden zich steeds meer bewust van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dit blijkt uit onderzoek van Berenschot.

De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat het aantal raden van commissarissen met een commissie gericht op maatschappelijke verantwoordelijkheid de afgelopen jaren sterk is toegenomen.

Raden van commissarissen bestaan uit verschillende commissies die specifieke onderwerpen behandelen en besluitvorming voorbereiden. AEX- en AMX-bedrijven zijn verplicht een audit-, een belonings- en een nominatiecommissie te hebben.

Extra commissies

Daarnaast heeft een toenemend aantal raden van commissarissen één of twee extra commissies voor speciale onderwerpen, zoals een social responsibility commissie. Het aantal bedrijven met extra commissies is sinds 2008 gegroeid van 28 procent naar 34 procent van de AEX en AMX bedrijven.

Uit het onderzoek van Berenschot blijkt dat de groei van extra commissies mede komt doordat steeds meer raden van commissarissen een social responsibility commissie instellen. Het aantal social responsibility commissies is sinds 2008 gegroeid van 4 procent naar 10 procent van de bedrijven in 2010.

Sector

De aanwezigheid van extra commissies verschilt per sector. Social responsibility commissies duiken vooral op bij chemische bedrijven en bedrijven in de levensmiddelensector.
Een speciale extra commissie is echter geen garantie voor succes.

Dat bleek toen de commissarissen van ING onlangs onvoldoende de maatschappelijke impact van het bonusbeleid aanvoelden, onlangs hun corporate governance commissie.