AMSTERDAM - Slaapkamerspecialist Beter Bed heeft in Nederland nog last van een weifelende consument. De omzet op de thuismarkt liep in de eerste helft van dit jaar dan ook terug. Dat bleek uit de vrijdag voorbeurs gepubliceerde tweedekwartaal- en halfjaarcijfers.

De omzet in Nederlandse winkels nam afgelopen halfjaar met 1 procent af. Nederland was het enige land waar Beter Bed de inkomsten zag dalen. Het zonnige weer in april en mei deed de verkopen geen goed, aldus directievoorzitter Ton Anbeek.

Consumenten stellen niet alleen uitgaven uit, ze zijn ook erg gevoelig voor promoties en gaan eerder voor goedkopere alternatieven, aldus de topman. Het gedrag van de Nederlandse consument is erger dan in andere landen, meent de topman. Dat heeft onder meer te maken een stagnerende woningmarkt.

Inhaalslag

Anbeek zei wel dat er in juni en juli, mede door de late feestdagen en het minder goede zomerweer, een inhaalslag is gemaakt. De onderneming verwacht dan ook dat de nettowinst in het lopende derde kwartaal met tenminste 10 procent groeit.

De totale omzet van het bedrijf kwam in de eerste helft van 2011 uit op 185,5 miljoen euro, dat was 4,1 procent meer dan in de eerste 6 maanden van 2010. Het bedrijfsresultaat lag 8,2 procent hoger op 14,3 miljoen euro, terwijl de nettowinst met bijna 8 procent steeg tot 10,6 miljoen euro.

Agressief beleid

Beter Bed, dat een zogeheten agressief winkelbeleid voert, opende in de eerste 6 maanden van dit jaar 56 winkels en sloot er 26. De onderneming heeft nu 1147 winkels in onder meer Duitsland, Nederland en Oostenrijk.

Anbeek ziet nog voldoende kansen om het winkelbestand in de bestaande markten uit te breiden. ''We groeien in een tempo van 50 tot 100 winkels per jaar en dat kunnen we nog wel een aantal jaren volhouden.''