LONDEN - Diageo, de grootste producent ter wereld van gedestilleerde dranken, bier en wijn, verkoopt steeds meer duurdere drankmerken. De zogeheten super premium merken met flessen van 30 dollar tot 200 dollar gaan grif van de hand.

De ontwikkeling is te zien in de opkomende markten, maar ook in Europa en in een land als Rusland. Dit zei Matthieu Comard, directeur van Diageo Benelux, donderdag in een toelichting op de jaarcijfers.

De drankgigant, bekend van merken als Smirnoff wodka, Johnnie Walker whisky en Guinness bier, zag de verkochte volumes wereldwijd met 3 procent stijgen en de netto omzet met 5 procent tot 9,9 miljard pond. In Rusland steeg de omzet zelfs met 21 procent.

''Consumenten keren de goedkopere wodka's de rug toe ten gunste van de dure cocktaildranken als whisky en rum'', schetste Comard. ''Het is een trend onder de jongere generatie die anders drinkt dan hun ouders en meestal ook meer geld heeft.''

Johnnie Walker whisky droeg nog het meest bij aan de omzetgroei van de drankgigant. De omzet in de opkomende markten was 19 procent hoger, terwijl de luxe varianten van 200 dollar per fles zelfs 25 procent meer omzet maakten.