AMSTERDAM (ANP) - Bierbrouwer Heineken waarschuwt voor een lastige tweede helft.

De verkopen in de zomermaanden zijn zeer zwak door het slechte weer, aldus de brouwer, die waarschuwde dat de winst- en volumeresultaten hierdoor onder druk komen te staan.

De nettowinst (op autonome basis) over heel 2011 zal hierdoor in grote lijnen gelijk uitkomen met de winst behaald in 2010. Vorig jaar stond er een bedrag van 1,445 miljard euro in de boeken.

De nettowinst (beia) kwam uit op 694 miljoen euro, terwijl marktkenners rekenden op een winst van 746 miljoen euro. De omzet steeg van 7,52 miljard euro in de eerste helft van 2010 naar 8,36 miljard euro, gestuwd door de overgenomen bieractiviteiten van het Mexicaanse Femsa.

Slechte zomer

De brouwer verwacht dat de inkoopkosten van onder meer grondstoffen iets hoger liggen dan in de eerste 6 maanden van dit jaar. Ook voor 2012 verwacht het concern meer te moeten uitgeven aan grondstoffen als mout en hop voor bier en aluminium voor verpakkingsmaterialen, aldus financieel topman René Hooft Graafland.

Hij sprak van een ''heel slechte julimaand en voor zover we kunnen zien ook een slechte augustus. Alles wat we nu verliezen, zijn we kwijt. Het is niet zo dat consumenten dan in september ineens meer bier gaan drinken.''

Investeringsjaar

''2011 is een investeringsjaar waarin we ons richten op onze merken en onze producten met hogere marges'', aldus Hooft Graafland. Zo introduceerde Heineken het cidermerk Strongbow en het Mexicaanse biertje Desperados in verscheidene landen. Marketingcampagnes ondersteunden deze introducties.

Volumegroei in delen van Europa en de Verenigde Staten zal naar verwachting een uitdaging blijven als gevolg van de economische onzekerheid, de hoge werkloosheid en het aanhoudend zwakke consumentenvertrouwen in deze markten, aldus Heineken.

Nederland

In regio's als Afrika, Latijns-Amerika en Azië verwacht de brouwer te zullen profiteren van een aanhoudend positief economisch klimaat. Daar stegen de verkopen flink.

In Nederland bleef de biermarkt stabiel, aldus Heineken. Goed weer aan het begin van het tweede kwartaal stuwde de omzet. Vorig jaar deed Heineken goede zaken door het WK voetbal, waar Nederland het tot de finale schopte.