AMSTERDAM - Telegraaf Media Groep (TMG) verwacht dat de winstmarge dit jaar door het afgenomen vertrouwen in de economie sterker daalt dan eerder werd aangegeven. Dat maakte het mediabedrijf vrijdag bekend bij de presentatie van de resultaten van het afgelopen kwartaal.

Het moederbedrijf van onder meer dagblad De Telegraaf, netwerksite Hyves en Sky Radio voorspelde eerder slechts een lichte daling van de zogeheten ebita-marge, maar laat die aanname nu los. De marge daalde afgelopen kwartaal tot 11 procent, tegen 11,8 procent in het tweede kwartaal van 2010.

De omzet van TMG daalde in het afgelopen kwartaal met 3,3 miljoen euro tot 147 miljoen euro. Het bedrijf zag de opbrengsten uit advertenties opnieuw afnemen. De daling was echter minder sterk dan in het eerste kwartaal.

Advertentieomzet

TMG wil de voortdurende druk op advertentieomzet en de oplages tegen blijven gaan met kostenbesparingen. Daarvoor wordt de strategie aangescherpt, zo liet het bedrijf vrijdag weten zonder op details in te gaan. TMG verwacht begin volgend jaar meer duidelijkheid te kunnen geven.

De lagere omzet werkte afgelopen kwartaal door in het bedrijfsresultaat van TMG. Dat daalde met 3 miljoen euro tot 5,6 miljoen euro. Dankzij gunstige resultaten van bedrijven waarin TMG een belang heeft, zoals het Duitse ProSiebenSat1, steeg de nettowinst wel met 1,5 miljoen euro tot ruim 12 miljoen euro.

TMG verwacht dat het aandeel in ProSiebenSat1, mede door de verkoop van de SBS-activiteiten in Nederland en België, de nettowinst over heel 2011 ook omhoog zal helpen. Daarnaast stuwen de lagere lasten voor de licenties van Sky Radio de winst dit jaar.