BRUSSEL - Het internationale bierconcern Anheuser-Busch InBev heeft de winst in het eerste half jaar met 18,3 procent zien stijgen. 

Het bedrijf, bekend van merken als Budweiser en Jupiler, boekte een nettowinst van 2,8 miljard dollar (2 miljard euro) vergeleken met 2,3 miljard dollar in de eerste zes maanden van 2010. De bierbrouwer maakte zijn halfjaarresultaat donderdag bekend.

Het bedrijf profiteerde vooral van een verdere groei van zijn zogenoemde Focus Brand volumes in China en de Verenigde Staten. Merken als Budweiser in China, Stella Artois in de Verenigde Staten en Bud en Klinskoye in Rusland waren goed voor een volumegroei van 1,4 procent in de eerste zes maanden en 2,3 procent in het tweede kwartaal.

Het totale verkochte volume van de eigen biermerken ging met 0,6 procent omhoog en frisdranken met 1,1 procent. Over het eerste half jaar bleef de totale volumegroei met 0,3 procent vrij vlak.