ROTTERDAM - Unilever, bekend van merken als Dove, Axe en Magnum, kan meer geld vragen voor zijn producten.

De hogere prijzen gaan niet ten koste van de verkopen, zo bleek donderdag bij de publicatie van de halfjaarcijfers. ''Dat laat de sterkte van onze merken zien’’,aldus bestuursvoorzitter Paul Polman.

Unilever probeert de verkopen te stuwen door nieuwe producten op de markt te brengen en anderen te verbeteren zoals in Nederland met de introductie van trattoria-waardige pasta’s van Bertolli. Volgens het bedrijf is 30 procent van de omzet te danken aan nieuwe of hernieuwde producten.

Prijsverhogingen

Unilever verhoogde met name in Azië, Afrika en in Amerika de prijzen. In West-Europa, waaronder Nederland, waren de prijsverhogingen beperkt. Consumenten zijn hier erg terughoudend in hun uitgavenpatroon en pikken hogere prijzen voor producten als Ola-ijs, Knorr-soep en Hellmann’s-mayonaise minder.

Ook voor de tweede helft van het jaar zal Unilever prijzen blijven verhogen maar niet sterker dan dat het nu heeft gedaan. Zo hoopt het concern de gestegen hogere kosten voor grondstoffen op te vangen.

Ook voert het concern de kostenbesparingen op. Het bedrijf denkt meer dan 1,3 miljard euro aan kosten te kunnen bezuinigen.

Omzet

Unilever zag de omzet met 4,1 procent toenemen tot 22,7 miljard euro. Belangrijk is dat de groei van de omzet niet alleen te danken is aan hogere prijzen, maar ook door meer verkopen.

De markt vreesde dat mensen de duurdere Unileverproducten zouden inruilen voor goedkopere (huis)merkartikelen. Dat bleek niet het geval. Unilever wist de verkopen met 2,2 procent op te schroeven.

Om consumenten te verleiden Unilevers producten te komen, geeft het bedrijf miljarden uit aan advertentie en promotie. In het eerste halfjaar in totaal 3 miljard euro en het bedrijf verwacht eenzelfde bedrag in de tweede helft van 2011 uit te geven.