AMSTERDAM - Pakketbezorger TNT Express heeft in het tweede kwartaal van dit jaar door hoge kosten voor brandstof en lonen minder winst gemaakt dan een jaar eerder.

Het bedrijf, dat eind mei werd afgescheiden van postbedrijf PostNL, maakte de cijfers maandag bekend.

TNT Express zag de operationele winst (aangepast voor wisselkoersen en de kosten voor de splitsing van het bedrijf) dalen tot 79 miljoen euro. Dat was 8 procent minder dan in het tweede kwartaal van 2010. Het resultaat was wel beter dan analisten hadden voorspeld. Zij hielden rekening met een afname tot 70,5 miljoen euro.

Azië

De omzet van het expressbedrijf groeide licht tot 1,8 miljard euro, vooral dankzij groei in Azië. Op de Amerikaanse markt vielen de opbrengsten scherp terug. TNT kampt daar nog altijd met de problematische integratie van zijn Braziliaanse bedrijven.

Bestuursvoorzitter Marie-Christine Lombard is ervan overtuigd dat TNT de problemen in Brazilië in het komende jaar kan oplossen. "We hebben het managementteam omgegooid en hebben de expertise teruggebracht die afgelopen jaren verloren is gegaan. We kunnen ons weer richten op groei.'' TNT gaat ervan uit dat de Braziliaanse activiteiten in de tweede helft van volgend jaar weer winstgevend zijn.

Olie

De hoge olieprijs zet nog altijd een rem op de resultaten van het expressbedrijf. Grote klanten kiezen daardoor steeds vaker voor goedkoper, en langzamer, vervoer over de weg in plaats van door de lucht. Die trend zal volgens Lombard niet snel veranderen.

Stijgende brandstofkosten drukken ook op de groei van het intercontinentale luchtvervoer. Daardoor blijft de winstgevendheid in Azië voorlopig kwetsbaar. Vooral in het vierde kwartaal van dit jaar verwacht TNT in dit continent echter sterk te kunnen groeien. Om de resultaten te verbeteren wordt er vooral in China gewerkt aan een betere doorberekening van hogere brandstofkosten aan klanten.

Bezuinigingen

TNT Express heeft inmiddels een begin gemaakt met de eerder aangekondigde bezuinigingsronde, die ongeveer 50 miljoen euro moet opleveren. Dit gaat vooral ten koste van werkgelegenheid op het hoofdkantoor, stelde financieel directeur Bernard Bot. Hoeveel banen er verloren gaan, kon hij nog niet zeggen. "De invulling volgt in september'', aldus Bot.