Carrefour brengt discounter Dia naar de beurs

MADRID - Het Franse supermarktconcern Carrefour heeft zijn Spaanse discountonderdeel Dia afgesplitst van het moederbedrijf via een beursnotering in Madrid. Dat leverde het bedrijf 2,3 miljard euro op, maakte Carrefour dinsdag bekend.

Dia is, na de Duitse prijsvechters Aldi en Lidl, de op twee na grootste discounter ter wereld. Het bedrijf is goed voor een jaaromzet van bijna 10 miljard euro.

Carrefour gebruikt de opbrengst van de beursgang om de zwakke resultaten op de thuismarkt te verbeteren. Ook moet de splitsing meer waarde voor de aandeelhouders creëren. Het bedrijf heeft sinds december vorig jaar tot drie keer toe moeten waarschuwen voor een tegenvallende winst.

Carrefour probeert nu te groeien via uitbreiding in opkomende markten. Zo wil het supermarktconcern in Brazilië een retailgigant creëren door zijn eigen activiteiten in het land samen te voegen met Grupo Pão de Açúcar (GPA). De beoogde fusie moet leiden tot een bedrijf met een jaaromzet van meer dan 30 miljard euro.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

NUwerk

Tip de redactie