TROLLHÄTTAN - De grootste vakbond bij het Zweedse autobedrijf Saab wil geld zien voor de 1500 medewerkers uit de fabriek. Daartoe is een aanmaning richting het bedrijf de deur uitgedaan.

Na ontvangst heeft Saab wettelijk zeven dagen om te reageren. Gebeurt dat niet, dan kan de bond het faillissement van Saab aanvragen.

Dat zei het inmiddels afgetreden Saab-bestuurslid Håkan Skött van de bond IF Metall maandag.

Faillissement

De 1500 medewerkers van Saab kregen donderdag te horen dat ze geen salaris kregen uitbetaald. De vakbondsman zei nog niet te weten of bij geen reactie inderdaad faillissement wordt aangevraagd.

De Saab-medewerkers kunnen dankzij een collectieve overeenkomst tussen de bonden en de Zweedse Swedbank tot 20.000 kronen (ongeveer 2100 euro) lenen om in hun levensonderhoud te voorzien.

IF Metall meldde maandag dat er al enkele tientallen getroffenen zijn die daar gebruik van maken. De bond verwacht dat dit aantal nog oploopt.

Schuld

Volgens de Zweedse vereniging van auto-onderdelenleveranciers FKG is de schuld van Saab bij zijn toeleveranciers opgelopen tot ongeveer 60 miljoen euro. Verschillende toeleveranciers hebben hun uitstaande bedragen overgedragen aan deurwaarders.

Juist maandag diende IAC Sweden een claim in van 44 miljoen kronen (ongeveer 4,5 miljoen euro), de grootste eis van een toeleverancier tot nu toe. IAC maakt de instrumentenpanelen en deuronderdelen voor Saab.

Begin dit jaar werkten ongeveer 4300 mensen bij de circa 800 toeleveranciers van Saab; van wie nu zo'n 500 hun baan kwijt zijn. 200 van hen werkten voor IAC.

Impact

Mocht Saab kopje onder gaan, dan is de impact op de Zweedse economie op de korte termijn beperkt. Zo blijkt uit een eind april gemaakt analyse de Zweedse Nordea bank.

''Bij het verlies van Saab daalt de Zweedse industriële productie met 1 procent en het inkomen per hoofd van de bevolking met 0,2 procent. Ofwel iets meer dan zo'n 50 euro per Zweedse burger'', lichtte econoom Bengt Roström van de bank toe.

''In totaal zullen waarschijnlijk 8250 mensen werkloos raken, vooral in Göteborg en Trollhättan. Maar omdat de Zweedse economie op dit moment erg sterk is, zullen velen relatief snel elders een nieuwe baan vinden", aldus Roström.

Crisis bij Saab: een chronologie