AMSTERDAM - Philips breidt zijn Healthcare-divisie uit met een productlijn van apparatuur voor digitale mammografie. 

Het elektronicaconcern koopt de productlijn van het Zweedse Sectra AB. Dat maakte Philips maandag bekend. Philips betaalt 57,5 miljoen euro voor de productlijn waarmee onder meer borstkanker kan worden getraceerd.

Afhankelijk van de resultaten in de komende tijd, betaalt Philips nog maximaal 12,5 miljoen euro extra aan Sectra. Philips verwacht de overname in het derde kwartaal van dit jaar af te ronden.

Verlies

Sectra leed afgelopen boekjaar, dat vorige maand afliep, een verlies van ruim 7,5 miljoen euro op haar mammografieproductlijn. Toch denkt Philips de lijn wel winstgevend te kunnen maken. ''We hebben een sterk merk en wereldwijde handelskanalen'', aldus een woordvoerder.

Philips heeft echter vooral besloten tot de overname, omdat het hiermee een belangrijk stuk technologie in handen krijgt. Voor de diagnostiek in borstkankeronderzoek beschikt het bedrijf al over de modernste technieken. Maar nu krijgt het ook geavanceerde technologie in handen voor het screeningsonderzoek, dat in Nederland aan alle vrouwen vanaf 50 jaar periodiek wordt aangeboden.

''Die vrouwen worden dankzij deze technologie aan een 50 procent lagere dosis radioactieve straling blootgesteld'', zei Pamela Bankert, General Manager van de Philips Women's Healthcare Business Unit, maandag in een toelichting op de overname.