AMSTERDAM – TomTom voert gesprekken met meerdere autofabrikanten over de levering van ingebouwde navigatiesystemen. Er wordt zowel gesproken over de levering van bepaalde componenten als over eindoplossingen.

Dat zei vicepresident Wolfgang Reelitz van het bedrijf tegenover persbureau Reuters. TomTom richt zich steeds meer op overeenkomsten met autofabrikanten, omdat de verkopen van persoonlijke navigatiesystemen steeds verder teruglopen onder invloed van gratis navigatie via mobieltjes.

“We verwachten meer marktaandeel te gaan winnen”, aldus Reelitz. TomTom heeft weten door te dringen tot de top drie van leveranciers van inbouwnavigatiesystemen in Europa, na Becker en Bosch.

Renault

Het marktaandeel van TomTom groeide vorig jaar naar 17 procent. Het jaar daarvoor bedroeg dit nog tien procent. Het concern profiteert onder meer van een deal met Renault.

Volgens Reelitz zal het concern weinig hinder ondervinden van de overname van Navigon door zijn rivaal Garmin. “Er vallen geen belangrijke strategiewijzigingen te verwachten als gevolg van deze acquisitie.”