Inflatie maakt het Ahold lastig

AMSTERDAM - Klanten van Albert Heijn hoefden de afgelopen maanden niet de volledige prijsstijgingen te voelen waarmee moederconcern Ahold te maken kreeg.

Ahold berekende de inflatie niet geheel door aan klanten, werd bij de presentatie van de kwartaalcijfers dinsdag duidelijk. Hoe de prijzen zich in de rest van het jaar ontwikkelen, is moeilijk te zeggen, liet topman Dick Boer van Ahold weten.

Ondanks de sterke stijging van grondstofkosten en inflatie wist Ahold in het eerste kwartaal de winst en omzet te verhogen.

Met name in de Verenigde Staten, waar Ahold zo'n 60 procent van de omzet vandaan haalt, was zowel omzet als winstmarge 'zeer goed', zei Boer. Daar werden de hogere prijzen in de eerste drie maanden van dit jaar wel afgewikkeld op de klanten, maar dat zou in de rest van het jaar kunnen veranderen, voegde hij toe.

Pasen

Ahold werd flink geholpen, doordat Pasen voor het concern in het eerste kwartaal viel, maar de week erna, die traditioneel zwak is, in het tweede kwartaal. Bij het concern loopt het eerste kwartaal op 24 april, dit jaar eerste paasdag, af.

Het concern, dat in Nederland ook Gall&Gall en drogisterijketen Etos exploiteert, wilde niets zeggen over het verloop van het tweede kwartaal of de rest van het jaar.

In Nederland daalde in de eerste maanden van 2011 de winstmarge, met name door de inflatie. De concurrentie met andere supermarktketens is de afgelopen tijd niet verhevigd, zei Boer. ''Natuurlijk probeert iedereen in deze tijden zich zo gunstig mogelijk bij de consument te presenteren, maar ik zie geen verschil in de concurrentie met vorig jaar.''

EHEC

De onzekerheid rond de EHEC-bacterie had geen significante invloed op de verkopen. ''De omzet van komkommers is de afgelopen tijd wel met 25 procent gedaald, maar dat is maar een product. Klanten kopen dan wat anders'', zei Boer. De topman zei volledig vertrouwen te hebben in de kwaliteit van zijn leveranciers.

Ondanks de stijgende grondstofprijzen en inflatie kwam de omzet van Ahold in het eerste kwartaal uit op 9,3 miljard euro, een stijging van 5,9 procent. Ook in Nederland steeg de omzet.

De operationele winst kwam uit op 444 miljoen euro en de nettowinst bedroeg 291 miljoen euro, eveneens hoger dan vorig jaar. In Nederland was sprake van een gedaalde operationele winst.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Cryptomunten

Cryptomunten
Handleiding: Zo beleg je in bitcoins en andere virtuele munten.

Beleggen

Beleggen
Is beleggen voor iedereen geschikt en waar moet je aan denken als je ermee wil beginnen?

NUwerk

NUlokaal adverteren

Tip de redactie