AMSTERDAM - Bierbrouwer Heineken heeft het contract met de Europese voetbalorganisatie UEFA verlengd. De bierbrouwer is de komende drie jaar sponsor van de Champions League, meldt Heineken vrijdag.

Het nieuwe contract loopt tot en met het seizoen 2014-2015. De verbintenis is een belangrijk onderdeel van de sponsorstrategie van het biermerk en moet de wereldwijde groei ondersteunen, aldus Heineken.

Het concern geeft geen financiële details omtrent de sponsorovereenkomst. Volgens het contract krijgt de bierbrouwer voor het eerst ook de digitale rechten van het voetbalevenement.

YouTube

De sponsoring strekt zich naast de televisierechten nu ook uit rond de herhalingen van de wedstrijden via de website van de Uefa. Verder heeft de brouwer het exclusieve recht content te leveren voor socialemediasites als Facebook en YouTube.

De sponsoring was tot nu beperkt tot televisie, maar gaat de komende drie jaar ook voor deze digitale platforms gelden.

Rugby

Heineken is al zes jaar sponsor van de Champions League, dat ruim 4 miljard tv-kijkers trekt in 220 landen. In het nieuwe contract is nu ook Duitsland opgenomen, dat voorheen was uitgesloten. Maar het land ontwikkelt zich tot snel groeiende markt voor de bierbrouwer.

Naast de Champions League, zal Heineken ook de wereldkampioenschappen rugby later dit jaar in Nieuw Zeeland en de Heineken Cup, de Europese rugbycompetitie, sponsoren. Heineken zal verder zijn bier schenken op de Olympische spelen van 2012 in London.