'Unilever is te weinig gegroeid'

ROTTERDAM - Voedings-, verzorgings- en wasmiddelenconcern Unilever, bekend van producten als Becel, Dove en Robijn, is de afgelopen jaren te weinig gegroeid ten opzichte van zijn concurrenten.

Dat erkent topman Paul Polman in een donderdag gepubliceerd interview in het Financieele Dagblad.

Unilever moet nu vijf jaar lang duurzame groei laten zien om de aansluiting bij concurrenten als Procter & Gamble en Nestlé te vinden. Om dat te bereiken moet er binnen het bedrijf nog wel een cultuuromslag gemaakt worden. ''Dat duurt nog wel vier tot vijf jaar'', aldus Polman.

In de afgelopen jaren is 70 procent van de top-100 binnen het bedrijf al op een andere positie gaan werken. Ook aan de producten is flink gesleuteld. ''Twee jaar geleden was 15 procent van onze producten beter dan de concurrent. Nu is dat 80 procent.''

Lege eieren

De groei moet vooral komen uit de opkomende markten, zoals China. Over 10 jaar moeten die markten goed zijn voor 70 procent van de omzet.

Het terugbrengen van het aantal Unilever-merken van 1600 naar 400, een strategie die onder zijn voorgangers werd ingezet, heeft het concern volgens Polman niet veel opgeleverd.

''De kosten zijn teruggelopen maar de omzet ook. Dan zijn dat lege eieren. We zien dat we harder groeien waar we meer keuze bieden.''

Donderdag is de aandeelhoudersvergadering van Unilever.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Bedrijfsnaam

Bedrijfsnaam
Een naar de eigenaar vernoemd bedrijf zou betere resultaten boeken. Maar is zo'n naam ook altijd handig?

Koophuis

Koophuis
Hoe ziet de woningmarkt er in de nabije toekomst uit?

NUwerk

Tip de redactie