
Procter & Gamble strijdt tegen hoge kosten
CHICAGO - De Amerikaanse producent van consumentengoederen Procter & Gamble (P&G) heeft de verwachtingen voor de omzet en winst voor 2011 moeten verlagen.
Het concern heeft te lijden onder hoge grondstofkosten en probeert deze te compenseren met kostenverlagingen en prijsverhogingen. Dat bleek donderdag bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal.
P&G, bekend van merken als Ariel, Always en Gillette, boekte een nettowinst van 2,87 miljard dollar (1,93 miljard euro), ofwel 96 dollarcent per aandeel. Analisten gingen uit van een winst van 97 cent per aandeel. De omzet ging 5 procent omhoog tot ruim 20 miljard dollar.
Het concern gaat nu uit van een winst over heel 2011 van 3,91 tot 3,96 dollar per aandeel. Eerder dacht P&G maximaal 4,01 dollar per aandeel te verdienen. Ook de verwachting voor de omzetgroei is bijgesteld, van 5 naar 4 procent.