
Kosten drukken winst Barbiefabrikant Mattel
EL SEGUNDO - Gestegen grondstofkosten en juridische lasten drukten de winst van speelgoedfabrikant Mattel in het eerste kwartaal. Mattel boekte een winst van 16,6 miljoen dollar (11,5 miljoen euro). In dezelfde periode vorig jaar was dat nog 24,8 miljoen dollar.
De omzet ging wel omhoog, met 8 procent tot 951,9 miljoen dollar, flink boven de verwachting van analisten. Vrijwel al het speelgoed droeg bij aan de omzetstijging, met uitzondering van het kwakkelende Fisher-Price. De wereldwijde verkopen van de Barbiepoppen stegen met 14 procent.
Mattel moest afgelopen kwartaal niet alleen meer betalen voor onder meer brandstof, harsen en transport, maar zag zich ook geplaatst voor hogere loonkosten in China.
Daarnaast vecht Mattel nog steeds een juridische strijd uit met MGA Entertainment, de producent van de Bratzpoppen, die volgens Mattel te veel op Barbie lijken. Naar verwachting komt er binnenkort een uitspraak in de zaak.